خواص خشکبار

خواص خشکبار

بر اساس آخرین پژوهش‌ها، آجیل و مغزها مانند فندق، گردو، پسته نقش مهمی در تامین سلامتی بدن ایفا می‌کنند. بر خلاف تصور عوام که فکر می‌کنند این قبیل مواد خوراکی فاقد ارزش‌ غذایی هستند، باید گفت که این مواد غذایی منابع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی اکسیدانی هستند. مطالعات نشان می‌دهد مغزها یکی از مهمترین منابع غنی سلنیوم هستند که این ریز مغذی برای تامین سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری است؛ همچنین دارای برخی خواص ضد سرطانی است
دانشمندان دانشگاه ایلینویز در آمریکا دریافته‌اند که یک مکمل غذایی حاوی 200 میکروگرم سلنیوم در روز، میزان ابتلا به سرطان های پروستات، ریه و روده را در حدود 50 درصد کاهش می‌دهد. همچنین از پیشرفت سرطان سینه در زنان و بروز مشکلات پروستات در مردان جلوگیری می‌کند.
این دانه‌های خوراکی سرشار ازفسفر  هستند که این ماده معدنی به ساخت استخوان ها و دندان ها کمک می‌کند و نیز منبع سرشار ازمنیزیم  است که این عنصر نیز در ایجاد تعادل در عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب نقش مهمی دارد. همچنین وجود اسید لینولنیک در این دانه‌های خوراکی می‌تواند برای حفظ سلامت پوست و ایجاد تعادل هورمونی مفید باشد.
کشمش: فيبر موجود در کشمش از سرطان کولون و از رشد غير معمول سلول‌ها جلوگيري مي‌کند و موجب کنترل قند خون در بدن مي‌شود.براي درمان بي نظمي معده و يبوست مفيد است.مصرف کشمش سستي و رخوت را از بدن دور مي‌کند و موجب از بين رفتن آب اضافي بدن مي‌شود و بدن را تقويت و دهان را خوشبو مي‌کند.
متخصصان تغذيه معتقدند خوردن چند عدد کشمش در روز به تقويت حافظه کمک کرده و افراد را از ابتلا به بيماري آلزايمر مصون مي‌دارد.همچنين فيبر زياد در کشمش به کاهش کلسترول و بهبود عملکرد روده‌ها کمک مي‌کند.در کنار آن پتاسيم را مي‌توان نام برد که موجب کاهش فشارخون و جلوگيري از دفع مايعات بدن مي‌شود و به ميزان کافي در کشمش وجود دارد
مصرف کشمش به دليل داشتن کلسيم فراوان براي سلامت استخوان‌ها مفيد است و از پوکي استخوان جلوگيري مي‌کندهمچنين سلنيوم در کشمش براي پوست عالي است.
خلال پسته: پستهبعلت داشتن آهن خون ساز است و آنهائيکه مبتلا به کم خوني هستند بايد حتما روزانه مقادير پسته بخورند. پسته نيروي جنسي را تقويت مي کند،مغز و ذهن را تقويت و براي آرامش قلب و آرام کردن اعصاب مفيد است. همچنین براي تسکين سرفه، اسهال معمولي و اسهال خوني و براي باز کردن مجاري کبد مصرف پسته توصيه مي شود. پسته معده را تقويت مي کند.
خلال بادام : بادام سرشار از پروتئین و دارای ریزمغذی‌های مهمی از قبیل منیزیم، پتاسیم، فسفر، مس، ویتامین B2، نیاسیناست. همچنین روغن بادام منبع غنیویتامین Eاست که نقش ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی دارد. بادام شامل مقادیر زیادیکلسیماست و نیز می‌تواند در بهبود رشد استخوانی و جلوگیری از بروز پوکی استخوان موثر باشد. محققان کانادایی دریافته‌اند، اگر افراد مبتلا به کلسترول بالا روزانه 30 گرم بادام مصرف ‌کنند، میزان کلسترول مضر خون خود را تا 4 درصد کاهش خواهند داد.
زرشک: زرشک قابض است و تقویت کننده قلب و کبد است و برای برطرف کردن بیماریهای کبدی مفید است این گیاه درد مفصلی روماتیسم و تورم را تسکین می بخشد. انواع عفونت هائی که زرشک می تواند در درمان آن ها موثر واقع شود عبارت است از عفونت گلو، مجاری ادراری مجاری معده ای روده ای، ریه ها، عفونتهای مخمری و اسهال است باید توجه کرد که پاره ای از عفونت ها در صورت مصرف نکردن آنتی بیوتیک ممکن است خطرناک باشد. زرشک بواسیر خونی را درمان می کند و خونریزی را برطرف می کند و همچنین صفرابر است.
پودر نارگیل: نارگیل یکی از غنی ترین منابع خوراکی کلر، پتاسیم و منیزیم است که البته مقداری هم شکر، سدیم و پروتئین دارد. محتوای بالای پتاسیم این میوه آن را به یکی از محافظان قلب و فشارخون تبدیل کرده است. نارگیل میوه ای با طبع گرم و خشک، که برای از بین بردن بوی بد دهان بسیار مفید است. کسانی که از رماتسیم رنج میبرند خوردن این میوه توصیه میشود. به دلیل بالا بودن کالری این میوه ، مصرف آن چاق کننده است و در افزایش شهوت و همچنین افزایش اسپرم نقش موثری دارد. خوردن نارگیل با شکر بسیار مقوی و همچنین افزایشی دهنده خون است. گوشت نارگيل ديرهضم است براي ضم آسان با شكر خورده شود. نارگيل براي تقويت حافظه و کبد مفيد است و براي رفع درد مثانه استفاده مي‌شود. نارگيل درد كمر را كاهش مي دهد.
آلوبخارا:‌ آلوبخارا که آلوی خشک شده محسوب می‌شود سرشار از آنتی‌اکسیدان است به طوری که محققان مقدار آن را با آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بلوبری برابر می‌دانند. این ماده مغذی سرشار از فیبر و کربوهیدرات‌هایی موسوم به ‌سوربیتول‌ است که مانع ‌یبوست می‌شود. همچنین آلوبخارا سیستم اسکلتی بدن را سالم و قوی نگه می‌دارد. آلوبخارا حاوی تمام مواد معدنی است و مقدار آن بیش از تمام میوه‌ها و سبزیجات مصرفی در طول روز است و حجم مواد معدنی استخوان‌ها را بالا می‌برد.آلو بخارا به عنوان یک میوه خشک باعث غنی شدن ذخایر کلاژن بدن می‌شود که بدن را قوی و استخوان‌ها را نرم نگه می‌دارد. ویتامینC بالایی که در این ماده مغذی وجود دارد، به جذب بالای آهن از مواد غذایی کمک می‌کند. فیبرهای موجود در آلوبخارا کلسترول خون را پایین می‌آورد و به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. همچنین فیبر بالای موجود در آلوبخارا برای کاهش وزن، منیزیم آن برای بهبود قند خون و پایین آوردن آن و نیز کاهش اشتها مؤثر است.

اشتراک این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *