فواید غلات

فواید غلات

غلات منبع انرژی برای انسان هستند. در کشورهای در حال توسعه، این دسته مواد تمام رژیم غذایی را در بر می گیرند. غلات حاوی هیدرات کربن، پروتئین،چربی، مواد معدنی و انواع ویتامین هستند که البته ضمن مراحل مختلف نگهداری و تهیه، ممکن است بخشی از مواد مغذی مذکور از بین برود. مصرف غلات می تواند برای سلامت چشم ها هم مفید باشد. همچنین وجود ویتامین E، روی و نیاسین در غلات می تواند به افزایش سلامت عمومی چشم کمک کند. مصرف غلات می تواند موجب احساس سیری بیشتر در فرد شده و در نتیجه منجر به لاغری شود. با خوردن غلات کامل، امکان خطر سرطان‌هایی خاص، دیابت نوع 2، و بیماری قلبی کاهش می یابد. فیبر غذایی موجود در غلات به پیشگیری از مشکلات گوارشی مانند یبوست و بیماری دیورتیکول کمک می‌کند.
البته به خاطر داشته باشید که غلات غذای کاملی محسوب نمی شوند. مصرف این مواد به تنهایی نمی تواند یک رژیم غذایی متعادل و کامل محسوب گردد. میزان پروتئین و در واقع اسیدهای آمینه غلات و همچنین ویتامین موجود در آنها محدود است.
گندم: گندم یکی از مهم ترین انواع غلات است که فواید بیشماری برای بدن دارد. گندم دارای خواص متعددی است که بسیاری از مردم از آن مطلع نیستند. مصرف منظم گندم، خون را تصفیه و باعث پایین آمدن وزن می شود. همچنین فشارخون بالا را کنترل می کند.افزودن گندم به برنامه غذایی برای کنترل ناراحتی تیروئید موثر است.ویتامین E، سلنیم و فیبر موجود در گندم در پیشگیری از سرطان بسیار مفید و موثر است. یکی از علت های بوی نامطبوع دهان به علت غذایی است که مصرف می کنیم. گندم با آزاد کردن برخی ویتامین ها مانع بوی بد دهان می شود.بهترین راه کاهش التهاب استخوان مصرف گندم است.مبتلایان به دیابت با افزودن گندم به برنامه غذایی خود، می توانند انسولین موجود در خون را کنترل کنند.فیبر بالای موجود در گندم برای برطرف کردن ناراحتی های معده نیز موثر است.بهترین راه برای افزودن گلبول های قرمز از طریق مصرف فرآورده های گندم است زیرا باعث افزایش تولید گلبول های قرمز در بدن خواهد شد.گندم غنی از پروتئین است که برای سلامت بدن بسیار مفید است.
جو: جو از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است و دارای خواص دارویی زیادی است.غذایی بسیار مقوی است که برای تخفیف درد و افراد مبتلا به نقرس مفید است.جو دارای پروتئاز و برخی مواد مفید دیگر می ‏باشد، بنابراین از سرطان جلوگیری می ‏کند. کلسترول خون را کاهش می‏ دهد.جو بهترین دارو برای درمان یبوست است و حتی نفخ و شکم درد را از بین می‏ برد و بهتر است به همراه آب میل  شود.دانه‏ های جو به دلیل دارا بودن نوعی آلکالوئید اثری مقوی بر قلب داشته و به عنوان کمک در درمان تنگی نفس نیز به کار می ‏رود.جو دارای خاصیت ضدالتهابی است و در سیستم ایمنی بدن و بهبود آنژین صدری و التهابات حفره‏ی دهان تا حدی موثر است.جو خاصیت ملین دارد، در موارد ابتلا به بیماری ‏های گوارشی؛ لوزالمعده، صفرا، مجاری ادراری و عفونت‏ های مخاطی بسیار مفید و موثر است.گلوتن موجود در جو، ماده‏ای نرم، سازگار و آرام بخش بوده و به علت آبدار بودن موجب رفع عطش شده و سبب انقباض عضلانی، اضطراب و تورم شکم هم نمی ‏شود.
نشاسته: تحقیقات نشان داد که مصرف نشاسته ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از وقوع بسیاری از بیماری‌های مزمن و به ویژه بیماری‌های قلبی- عروقی دارد. نشاسته مهمترین منبع کربوهیدرات در رژیم غذایی محسوب می‌شد.
محققان استرالیایی با انجام این تحقیقات اظهار دارند که نشاستهدارای خواص مشابه با فیبر است.تأثیرات نشاسته بر سلامت روده، ضخامت اپیتلیال و آپوپتوز سلول‌های سرطانی روده، کاهش قند خون بعد از صرف  غذا، افزایش حساسیت به انسولین و اثرات آن بر میکروبیوم، چربی خون و وزن بدن مورد توجه بوده است.

اشتراک این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *